シラバス
※学期中に内容が変更になることがあります。

2020年度


11911012-004 

△Advanced Communicative Performance 2-4
Advanced Communicative Performance 2-4
2単位/Unit  秋学期/Fall  京田辺/Kyotanabe  演習/Seminar

  JASON GINSBURG

<概要/Course Content Summary>

学生は英語でのレクチャーを聞き取り理解する能力,アカデミックな英語テキストを読む能力,アカデミックなレポートを書き,レクチャー内容についてディスカッションを行い,プレゼンテーションをする能力を伸長させる。授業はすべて英語で行われる。学習内容は以下のとおりである。 a) 脳における言語の機能,b) 言語習得,c) 音声と言語のシステム,d) 語と文章の構造  

<到達目標/Goals,Aims>

学生はAdvanced Communicative Performance 1で身につけたスピーキング力をさらに伸長させ,社会的場面に応じてより専門的な内容に関して英語で考え議論する能力を高める。より具体的には,問題に関して他の意見を聴き,自らの意見を発信する能力を養い,問題解決のための論理的表現力を涵養する。このクラスでは特に脳と言語,言語習得,言語の構造などに焦点をあて,言語学のさまざまな分野について学ぶとともに,人間の言語の特徴について考察し,言語を科学的に分析し,言語のさまざまな現象について英語で議論できる能力を身につける。

<授業計画/Schedule>

(実施回/
Week)
(内容/
Contents)
(授業時間外の学習/
Assignments)
(実施回/ Week) 第1回  (内容/ Contents) Course overview, review of semester 1  (授業時間外の学習/ Assignments) Reading assignment, Homework (answer questions), 2-3 hours 
(実施回/ Week) 第2回  (内容/ Contents) Brain and language (language functions in the brain, brain damage and language)  (授業時間外の学習/ Assignments) Reading assignment, Homework (answer questions), 2-3 hours 
(実施回/ Week) 第3回  (内容/ Contents) Brain and language (specific language impairment, aphasia)  (授業時間外の学習/ Assignments) Reading assignment, Homework (answer questions), 2-3 hours 
(実施回/ Week) 第4回  (内容/ Contents) Brain and language (William's syndrome, savant syndrome and language)  (授業時間外の学習/ Assignments) Reading assignment, Homework (answer questions), 2-3 hours 
(実施回/ Week) 第5回  (内容/ Contents) Language acquisition (critical period hypothesis)  (授業時間外の学習/ Assignments) Reading assignment, Homework (answer questions), 2-3 hours 
(実施回/ Week) 第6回  (内容/ Contents) Language acquisition (stages of first langauge acquisition)  (授業時間外の学習/ Assignments) Reading assignment, Homework (answer questions), 2-3 hours 
(実施回/ Week) 第7回  (内容/ Contents) Language acquisition (second language acquisition)  (授業時間外の学習/ Assignments) Prepare presentations, 2-3 hours 
(実施回/ Week) 第8回  (内容/ Contents) Student presentations about research related to course topics  (授業時間外の学習/ Assignments) Reading assignment, Homework (answer questions). 2-3 hours 
(実施回/ Week) 第9回  (内容/ Contents) Sound system of language (what sounds are used in language)  (授業時間外の学習/ Assignments) Reading assignment, Homework (answer questions), 2-3 hours 
(実施回/ Week) 第10回  (内容/ Contents) Structure of words (characteristics of words)  (授業時間外の学習/ Assignments) Reading assignment, Homework (answer questions), 2-3 hours 
(実施回/ Week) 第11回  (内容/ Contents) Structure of words (rules of word formation)  (授業時間外の学習/ Assignments) Reading assignment, Homework (answer questions), 2-3 hours 
(実施回/ Week) 第12回  (内容/ Contents) Structure of language (word order, phrase/sentence structure)  (授業時間外の学習/ Assignments) Reading assignment, Homework (answer questions), 2-3 hours 
(実施回/ Week) 第13回  (内容/ Contents) Structure of language (differences between Japanese and English phrase/sentence structures)  (授業時間外の学習/ Assignments) Reading assignment, Homework (answer questions), 2-3 hours 
(実施回/ Week) 第14回  (内容/ Contents) Review and summary  (授業時間外の学習/ Assignments) Prepare presentations, 2-3 hours 
(実施回/ Week) 第15回  (内容/ Contents) Final presentations about research related to course topics  (授業時間外の学習/ Assignments) Homework (answer review questions), 2-3 hours 

The schedule is subject to change.

<成績評価基準/Evaluation Criteria>

Participation  20%  Students who are late may be counted as absent 
Homework  55%   
Presentation/Presentation handout  25%   

<テキスト/Textbook>

Pinker, Steven , The language instinct :  How the mind creates language .   (HarperCollins, 2007) .  ISBN:61336467 

 

 

お問合せは同志社大学 各学部・研究科事務室まで
 
Copyright(C) 2020 Doshisha University All Rights Reserved. 無断転載を禁止します。