シラバス
※学期中に内容が変更になることがあります。

2020年度


10952381 

△英書講読ⅢB(2)
Readings in English IIIB (2)
2単位/Unit  秋学期/Fall  今出川/Imadegawa  講義/Lecture

  宝壺 貴之

<概要/Course Content Summary>

The aims of the lessons in the second term continue from those of the first term.  
This course is designed to provide a lot of reading opportunity to develop different reading skills. The reading skills in focus range from simple factual comprehension to interpretation and reasoning for implications. Material will focus on the realation between Zen and Japanese culture. This course will also focus on the teacher education. 
Anoter aim of this course during the first semester will be to give students the skill set to translate more effectively, focusing of English to Japanese translations. 
The focus is on developing reading skills but listening, writing and speaking activities will also be used to reinforce and enrich the reading activities. It is important that the students attend all class meetings and participate actively in every class activity.

<到達目標/Goals,Aims>

To improve reading skills 
To develop the ability to think critically 
To improve translation skills 
本科目では「資料精読能力 (Reading)」と「英語運用能力 (English Competency)」の2技能を目標にする。

<授業計画/Schedule>

(実施回/
Week)
(内容/
Contents)
(授業時間外の学習/
Assignments)
(実施回/ Week) (内容/ Contents) Introduction  (授業時間外の学習/ Assignments) Introduction activity(2hours) 
(実施回/ Week) (内容/ Contents) The professor/ Zen and the Tea-cult 1  (授業時間外の学習/ Assignments) translation activity 1(2hours) 
(実施回/ Week) (内容/ Contents) The fourth tuesday/ Zen and the Tea-cult 2  (授業時間外の学習/ Assignments) translation activity 2(2hours) 
(実施回/ Week) (内容/ Contents) The fifth tuesday/ Zen and the Tea-cult 3  (授業時間外の学習/ Assignments) translation activity 3(2hours) 
(実施回/ Week) (内容/ Contents) The sixth tuesday/ Zen and the Tea-cult 4  (授業時間外の学習/ Assignments) translation activity 4(2hours) 
(実施回/ Week) (内容/ Contents) The professor, part two/ Zen and the Tea-cult 5  (授業時間外の学習/ Assignments) translation activity 5(2hours) 
(実施回/ Week) (内容/ Contents) The seventh tuesday/ Zen and the Study of Confucianism 1  (授業時間外の学習/ Assignments) translation activity 6(2hours) 
(実施回/ Week) (内容/ Contents) The eighth tuesday/ Zen and the Study of Confucianism 2  (授業時間外の学習/ Assignments) translation activity 7(2hours) 
(実施回/ Week) (内容/ Contents) The ninth tuesday/ Zen and the Study of Confucianism 3  (授業時間外の学習/ Assignments) translation activity 8(2hours) 
(実施回/ Week) 10  (内容/ Contents) The tenth tuesday/ Zen and the Study of Confucianism 4  (授業時間外の学習/ Assignments) translation activity 9(2hours) 
(実施回/ Week) 11  (内容/ Contents) The elevent tuesday/ Zen and the Study of Confucianism 5  (授業時間外の学習/ Assignments) translation activity 10(2hours) 
(実施回/ Week) 12  (内容/ Contents) The Audiovisual, part three  (授業時間外の学習/ Assignments) translation activity 11(2hours) 
(実施回/ Week) 13  (内容/ Contents) Discussion 1/ Tuesdays with Morrie 1  (授業時間外の学習/ Assignments) translation activity 12(2hours) 
(実施回/ Week) 14  (内容/ Contents) Discussion 2/ Tuesdays with Morrie 2  (授業時間外の学習/ Assignments) Discussion activity(2hours) 
(実施回/ Week) 15  (内容/ Contents) 授業内評価とまとめ  (授業時間外の学習/ Assignments) Summary 

今学期,この授業はネット配信型(資料提示課題型)の講義である。 

<成績評価基準/Evaluation Criteria>

Participation  30%  授業中に発表を行い,積極的に質疑応答に参加することが要求される。 
Report/Oral Presentation  30%  授業内容のレポートを提出すること及び小発表をすることが要求される。 
まとめのレポート  15%  総合的なまとめのレポート提出を行う。15%の成績を「英語運用能力 (English Competency)」のルーブリックに基づいて評価する。 
Others  25%  25%の成績を「資料精読能力 (Reading)」のルーブリックに基づいて評価する。 
    授業中の出席点・小レポート・学習者からの意見提示・まとめのレポート等を総合的に評価する。 

Student grades will be based on a summative evaluation of class participation and end-of-term report and every class report.

<テキスト/Textbook>

Daisetsu, Suzuki  『Zen and Japanese Culture』Reprint  (Princeton University Press、2010) Zen and Japanese Cultureについては,授業時に指示する。 

 

Mitch Albom  『Tuesdays with Morrie』 (講談社インターナショナル、2005) 大学生協  ISBN:978-4770040206 

 

 

 

<参考文献/Reference Book>

Napoleon Hill , Think and Grow Rich ,  First .   (Balltine Books, 1937) . 

 

参考文献資料はPDFにて学習者の皆様に配布させていただきます。授業内評価(試験)を今学期は行わない代わり,参考文献の読解も学習課題として進めさせていただきます。どのように進めるかは,duetで提示します。

<備考/Remarks>

授業の目標とねらい:すでに習得された英語力を基に,教育学とその周辺の専門用語を学び,英語の資料を多読する。授業で用いる教授言語:英語のActivity を中心に翻訳等の分野で必要に応じて日本語で補足説明をおこなう。 
英書講読ⅢB(2)は,英書講読ⅢB(1)の授業を受講してからの履修が望ましい。 
 

 

お問合せは同志社大学 各学部・研究科事務室まで
 
Copyright(C) 2020 Doshisha University All Rights Reserved. 無断転載を禁止します。