シラバス
※学期中に内容が変更になることがあります。

2020年度


10952132 

△Globalization and Education(2)
Globalization and Education (2)
2単位/Unit  秋学期/Fall  今出川/Imadegawa  講義/Lecture

  WILLIAM ROBERT STEVENSON III

<概要/Course Content Summary>

This course focuses on the relationship between globalization and education, examining the ways in which globalization has shaped education as well the ways in which education has impacted globalization. Although recognizing that the concept of globalization is rooted in economics, this course approaches globalization in a more general sense of being the removal of barriers that hinder not only the worldwide flow of capital and material goods, but also the worldwide movement of ideas across categories of geopolitical space, class, gender, and race.  
 
このクラスでは,グローバリゼーションが教育をどのように形成してきたかということと,教育がグローバリゼーションにどのような影響を与えているかを考察する。本来,グローバリゼーションとは資本と物品の世界中の流れを妨げるバリアを取り払うプロセスとして考えられている。しかし,このクラスでは経済的な意味に限らず,世界中の政治的・地理的な境界線,また,世界中の民族・身分・ジェンダーの境界線を越えるという思想をも含む定義で論じる。 
 
Globalization and Education is a two-semester course with the first semester being a prerequisite for taking the second. Both semesters require active participation with English-language reading, writing and discussion assignments.  
 
「グローバリゼーションと教育」は前後期とも実施するが,後期の受講には前期の受講が必須となる。なお,本講座は出席を重要視し,また,英文での課題読解・記述,ディスカッションも頻繁に行う。 
 
Building on the first semester, the second semester focuses on the key characteristics of the globalization of education in the world today. It begins with the idea of education as a fundamental human right, and looks at how this concept has been used by the United Nations “Education for All” as well, more recently, by MOOCs. After several weeks of looking at obstacles to education as a human right, the course transitions to an introduction of “education for development,” focusing in particular on World Bank and OECD activities. The third and final section of the fall semester looks at “education for survival,” with an emphases on sustainable development and global/local responsibilities. 
 
後期では前期での学習を基盤に,グローバリゼーションと教育に関する現代における課題と動向から講義を始める。最初の数週間は「教育権」と国際連合の「万人のための教育」(EFA),または,そのグローバル的活動の 
障害となる貧困,戦争,差別,または伝統などの影響を考える。続けて,「発展のための教育」とワールド・バンクやOECDの活動とその問題点に注目する。最後に,グローバル化しつつある世界において,「持続可能な開発のための教育」(ESD)を中心に,適切な教育制度・内容・方法などの改変とはどのようなものなのかを考察する。

<到達目標/Goals,Aims>

– To understand dominant trends in the history globalization and their impact on education. 
グローバリゼーションの主要な歴史的動向を知り,その流れがどのように世界の教育に係わっているかを理解する。 
 
– To form and express learned opinions on the dominant social and ethical issues that pertain to globalization and education. 
グローバリゼーションと教育に係わる,社会と倫理的な問題について意見を持ち,表現する。 
 
This course aims to develop the following two competencies:「口頭伝達能力 Communication/Speaking」and「英語運用能力 English」.  

<授業計画/Schedule>

(実施回/
Week)
(内容/
Contents)
(授業時間外の学習/
Assignments)
(実施回/ Week) (内容/ Contents) Current Trends in the Globalization of Education 
教育のグローバリゼーションにおける現在の流れ 
 
(授業時間外の学習/ Assignments) Readings 
(実施回/ Week)   (内容/ Contents) SECTION III: GLOBALIZATION and EDUCATION as a RIGHT 
グローバリゼーションと教育の権利 
 
(授業時間外の学習/ Assignments)  
(実施回/ Week) (内容/ Contents) The United Nations and “Education For All” 
国際連合と「万人のための教育」 
(授業時間外の学習/ Assignments) Readings 
(実施回/ Week) (内容/ Contents) The World-Wide-Web and “Barrier Free” Learning 
ワールドワイド‐ウェブと「バリアフリー」教育 
(授業時間外の学習/ Assignments) Readings 
(実施回/ Week) (内容/ Contents) Poverty and the Marginalized Majority 
貧困がもたらすグローバリゼーションの外野にいる大多数 
 
(授業時間外の学習/ Assignments) Readings 
(実施回/ Week) (内容/ Contents) War Zone Schools and Child Soldiers 
戦地の学校とチャイルドソルジャー 
 
(授業時間外の学習/ Assignments) Readings 
(実施回/ Week) (内容/ Contents) Pregnant, But Cannot Spell It: Gender Inequality 
読み書きできない妊婦:ジェンダー不平等 
 
(授業時間外の学習/ Assignments) Readings 
(実施回/ Week)   (内容/ Contents) SECTION IV: GLOBALIZATION and EDUCATION for DEVELOPMENT 
グローバリゼーションと開発のための教育 
 
(授業時間外の学習/ Assignments) Readings 
(実施回/ Week) (内容/ Contents) SECTION IV: The World Bank, the OECD, and Education for Global Development 
世界銀行,OECDとグローバル開発のための教育 
(授業時間外の学習/ Assignments) Readings 
(実施回/ Week) (内容/ Contents) The Global Education Race and the Commodification of Learning 
グローバル教育競争と教育の商品化 
(授業時間外の学習/ Assignments) Readings 
(実施回/ Week) (内容/ Contents) “Brain Drain” and “Brain Exchange”: The Global Impact of Studying Abroad 
「頭脳流出」と「頭脳交流」:留学のグローバルインパクト 
 
(授業時間外の学習/ Assignments) Readings 
(実施回/ Week) 10  (内容/ Contents) The Globalization of English: Language Learning and Language Loss  
英語のグローバル化:言語の生と死 
 
(授業時間外の学習/ Assignments) Readings 
Project 
(実施回/ Week)   (内容/ Contents) SECTION V: GLOBALIZATION and EDUCATION for SURVIVAL 
グローバリゼーションとサバイバル教育 
(授業時間外の学習/ Assignments)  
(実施回/ Week) 11  (内容/ Contents) Educating for Sustainability 
持続可能な開発のための教育 
(授業時間外の学習/ Assignments) Readings 
Project 
(実施回/ Week) 12  (内容/ Contents) Educating for Local Identity 
ローカルアイデンティティーのための教育 
(授業時間外の学習/ Assignments) Readings 
Project 
(実施回/ Week) 13  (内容/ Contents) Educating for Global Citizenship 
グローバル人材育成 
(授業時間外の学習/ Assignments) Project 
(実施回/ Week) 14  (内容/ Contents) FINAL PRESENTATIONS  (授業時間外の学習/ Assignments) Reflect 
(実施回/ Week) 15  (内容/ Contents) FINAL PRESENTATIONS 
 
(授業時間外の学習/ Assignments) Reflect 

<成績評価基準/Evaluation Criteria>

平常点(出席,クラス参加,グループ作業の成果等)  30%  Active participation in class discussion. Five or more absences will result in automatic failure. 
授業内評価  30%  Using「口頭伝達能力 Communication/Speaking」rubric 
 
小テスト  40%  Quiz and Short Essay 

Final project will be explained on the first day of class.

 

<成績評価結果/Results of assessment>   成績評価の見方について/Notes for assessment

    

登録者数

成績評価(%)

評点
平均値

備考

A B C D F
36 50.0 25.0 2.8 0.0 22.2 0.0 2.8 *

<テキスト/Textbook>

Weekly reading is required. Articles will be provided in class.

 

お問合せは同志社大学 各学部・研究科事務室まで
 
Copyright(C) 2020 Doshisha University All Rights Reserved. 無断転載を禁止します。