シラバス
※学期中に内容が変更になることがあります。

2020年度


10922502-001 

△外国書講読(英語)Ⅱ〔福〕-1
Readings in English II-1
2単位/Unit  秋学期/Fall  今出川/Imadegawa  講義/Lecture

  MARTHA MENSENDIEK

<概要/Course Content Summary>

This course focuses on current social work issues, especially those in multicultural societies.  
We will learn about current social work practices in multicultural societies and consider issues that exist in Japan. We will learn about the concept of cultural competence in social work and how to develop cultural competency in practice and social work education.  
We will also cover topics in international issues in social work. Interest in the area of international social work and multicultural social work is expected. This course is designed for students who want to increase their skills in English for further study in the field of social work or for international practice in social work.  
多文化社会におけるソーシャルワーク 
多様な社会ではソーシャルワーカーのcultural competence(文化的理解能力)は必要不可欠な要素である。西欧の文化で生まれ,育まれたソーシャルワーク理論や実践方法は,文化背景が異なる人々には効果的なのかどうかが問われている。ソーシャルワークの実践において,クライエントの理解から始まるのが原則だが,その個人の諸事情や問題を理解すると共にクライエントの文化背景を理解することが重要である。この授業では主に米国のソーシャルワーク教育と実践を参考に,multi-cultural social work(多文化ソーシャルワーク)を取り上げ,理解を深めていく。また,日本社会も多文化が進む中,日本の社会福祉の領域も多文化理解,cultural competencyが欠かせない時代に直面している。日本の現状や課題の考察もしていきたい。 
このクラスは英書の講読はもちろん,受講生のスキルに合わせて英語でのディスカッションを行います。大学院進学,国際的な舞台での実践に臨む学生,また,国際社会福祉や多文化社会に興味ある学生の受講を歓迎する。

<到達目標/Goals,Aims>

Increase understanding of international issues in social work. 
Increase understanding of multicultural practice in social work. 
Strengthen ability to read and understand English texts. 
Improve ability to discuss topics in English. 
 
英語の専門書,英字新聞を読む能力,理解力,ディスカッション能力を高める。 
多文化社会福祉についての理解を深めるようになる。

<授業計画/Schedule>

(実施回/
Week)
(内容/
Contents)
(授業時間外の学習/
Assignments)
(実施回/ Week) (内容/ Contents) Orientation 
オリエンテーション 
(授業時間外の学習/ Assignments)  
(実施回/ Week) 2-3  (内容/ Contents) Group work 
グループワーク 
(授業時間外の学習/ Assignments)  
(実施回/ Week) 4-14  (内容/ Contents) Individual Presentations and discussion 
個人発表,ディスカッション 
(授業時間外の学習/ Assignments) Prepare for class by reading text for each session 
Prepare outline for individual presentations 
各自テキストを予習 
発表者はレジュメの用意 
(実施回/ Week) 15  (内容/ Contents) Course summary  
授業総括 
(授業時間外の学習/ Assignments)  

Details will be explained in class. 
授業外の予習内容とスケジュールについてはオリエンテーションで詳しく説明する。 
 

<成績評価基準/Evaluation Criteria>

平常点  40%  出席状況および活発な発言,授業への参加と貢献度。 
中間レポート  30%  担当箇所の英文和訳および,レジュメの発表内容。 
期末レポート  30%  レポート課題については授業時に提示する。 

 

<成績評価結果/Results of assessment>   成績評価の見方について/Notes for assessment

    

登録者数

成績評価(%)

評点
平均値

備考

A B C D F
13 69.2 15.4 15.4 0.0 0.0 0.0 3.5

<テキスト/Textbook>

  授業時に紹介する。 

 

Texts will be introduced at the beginning of the semester. 
授業時に紹介する.

<参考文献/Reference Book>

  授業時に紹介する。 

 

 

お問合せは同志社大学 各学部・研究科事務室まで
 
Copyright(C) 2020 Doshisha University All Rights Reserved. 無断転載を禁止します。