シラバス
※学期中に内容が変更になることがあります。

2020年度


40212142-002 

△演習Ⅱ-2 (第二言語習得・心理言語学)
Advanced Seminars II-2 -Second Language Acquisition/Psycholinguistics-
2単位/Unit  秋学期/Fall  今出川/Imadegawa  演習/Seminar

  赤松 信彦

<概要/Course Content Summary>

外国語学習における学習課題,学習過程,知識構築の関連性について考察する。

<到達目標/Goals,Aims>

外国語学習における学習課題,学習過程,知識構築について基本的知識を習得する。さらに,教育実践の観点から,理論を応用できる能力を伸ばす。

<授業計画/Schedule>

(実施回/
Week)
(内容/
Contents)
(授業時間外の学習/
Assignments)
(実施回/ Week) (内容/ Contents) Orientation  (授業時間外の学習/ Assignments) Reading assignment 
(実施回/ Week) (内容/ Contents) Second language task complexity, the Cognition Hypothesis, language learning, and performance  (授業時間外の学習/ Assignments) Reading assignment 
(実施回/ Week) (内容/ Contents) Speech production and the Cognition Hypothesis  (授業時間外の学習/ Assignments) Reading assignment 
(実施回/ Week) (内容/ Contents) Corpus-driven methods for assessing accuracy in learner production  (授業時間外の学習/ Assignments) Reading assignment 
(実施回/ Week) (内容/ Contents) Task complexity and linguistic performance in L2 writing and speaking  (授業時間外の学習/ Assignments) Reading assignment 
(実施回/ Week) (内容/ Contents) Manipulating task complexity across task types and modes  (授業時間外の学習/ Assignments) Reading assignment 
(実施回/ Week) (内容/ Contents) Effects of task complexity and interaction 
on L2 performance  (授業時間外の学習/ Assignments) Reading assignment 
(実施回/ Week) (内容/ Contents) Task complexity, modified output, 
and L2 development 
in learner–learner interaction  (授業時間外の学習/ Assignments) Reading assignment 
(実施回/ Week) (内容/ Contents) Task complexity, uptake of recasts, and L2 development  (授業時間外の学習/ Assignments) Reading assignment 
(実施回/ Week) 10  (内容/ Contents) When individual differences come into play  (授業時間外の学習/ Assignments) Reading assignment 
(実施回/ Week) 11  (内容/ Contents) Working memory  (授業時間外の学習/ Assignments) Reading assignment 
(実施回/ Week) 12  (内容/ Contents) Narrative 
task performance  (授業時間外の学習/ Assignments) Reading assignment 
(実施回/ Week) 13  (内容/ Contents) Task complexity, language anxiety, and the development of the simple past  (授業時間外の学習/ Assignments) Reading assignment 
(実施回/ Week) 14  (内容/ Contents) Examining the influence of intentional reasoning demands on learner perceptions of task difficulty and L2 monologic speech  (授業時間外の学習/ Assignments) Reading assignment 
(実施回/ Week) 15  (内容/ Contents) Consolidation  (授業時間外の学習/ Assignments) Reading assignment 

受講者と相談の結果,授業計画を変更する場合がある。

<成績評価基準/Evaluation Criteria>

平常点(出席,クラス参加,グループ作業の成果等)  50%  reading assignmentに関する理解度及び発表内容の充実度 
期末レポート試験・論文  50%  外国語学習におけるTask Complexityに関する基本的概念お及び,第二言語習得研究におけるTask Complexityの位置づけに関する俯瞰的視点 

<テキスト/Textbook>

テキストは使用せず,適宜,必要に応じて学期の始めに指定する学術論文等を読む。

<参考文献/Reference Book>

必要に応じて,参考文献を指示する。

<備考/Remarks>

受講生の博士論文研究のテーマを勘案し,授業内容を変更する場合もある。 

 

お問合せは同志社大学 各学部・研究科事務室まで
 
Copyright(C) 2020 Doshisha University All Rights Reserved. 無断転載を禁止します。