シラバス
※学期中に内容が変更になることがあります。

2017年度

10103855 

△20世紀のユダヤ教演習 (20世紀のユダヤ教)
Seminar: Judaism in the 20th Century -Judaism in the Twentieth Century-
2単位/Unit  秋学期/Fall  今出川/Imadegawa 

  ADA TAGGAR-COHEN 石黑 安里

<概要/Course Content Summary>

19世紀後半から今日に至るまで,ユダヤ教は激烈な変化を経験してきた。ユダヤ教は,比較的単一な伝統的宗教社会から多面的な文化現象へと展開を遂げてきた。このコースでは,世界に見られる正統派,保守派,改革派,再建派といったユダヤ教の様々な潮流(trends)を紹介するだけでなく,世俗的なユダヤ教に関しても取り扱う。また,現代のユダヤ教のナショナルな側面,とりわけシオニズムが世界のユダヤ・アイデンティティに及ぼした影響を紹介する。 
Judaism has undergone some drastic changes during the late 19th century and even more during the 20th century. From a relatively homogenous traditional religious society, it had evolved into a multi-faceted cultural phenomenon. In this course are introduced the various trends now common to world Judaism: Orthodoxy, Conservative, Reform, Reconstructionists, as well as secular. Also are introduced the national aspects of modern Judaism, and in particular Zionism and its impact on world Jewry identity.

<到達目標/Goals,Aims>

ユダヤ教は,出自や文化によって結び付けられた人々の集団であると考えられる一方,信仰や儀礼的な観点から異なる様式で活動する共同体であると定義する場合もある。このような昨今のユダヤ教の複雑な状況を理解することをこのコースの主たる目標とする。 
The main aim of this class is to understand the complicated situation of current Judaism, being on the one hand a group of people connected by origin and culture, but from religious beliefs and cultic perspective they are active in different ways.

<授業計画/Schedule>

(実施回/
Week)
(内容/
Contents)
(授業時間外の学習/
Assignments)
(実施回/ Week) 1 
 
(内容/ Contents) ガイダンス:ユダヤ・アイデンティティとは? 
Introduction: Jewish Identity  
(授業時間外の学習/ Assignments) テキスト,配布資料を読む。  
(実施回/ Week) (内容/ Contents) 歴史的背景,19世紀に至るまでのユダヤ人の生活様式と習慣 
Historical background: Jewish lifestyle and custom until the 19th century 
(授業時間外の学習/ Assignments) テキスト,配布資料を読む。  
(実施回/ Week) (内容/ Contents) 正統派ユダヤ教(1) 
Orthodox Judaism (1) 
(授業時間外の学習/ Assignments) テキスト,配布資料を読む。  
(実施回/ Week) (内容/ Contents) 正統派ユダヤ教(2) 
Orthodox Judaism (2) 
(授業時間外の学習/ Assignments) テキスト,配布資料を読む。  
(実施回/ Week) (内容/ Contents) 改革派ユダヤ教(1) 
Reformed Judaism (1) 
(授業時間外の学習/ Assignments) テキスト,配布資料を読む。  
(実施回/ Week) (内容/ Contents) 改革派ユダヤ教(2) 
Reformed Judaism (2) 
(授業時間外の学習/ Assignments) テキスト,配布資料を読む。  
(実施回/ Week) (内容/ Contents) 保守派ユダヤ教 
Conservative Judaism 
(授業時間外の学習/ Assignments) テキスト,配布資料を読む。  
(実施回/ Week) (内容/ Contents) ユダヤ人社会の世俗化(1):思想的背景 
The secularization of Jewish society (1): Ideological background 
(授業時間外の学習/ Assignments) テキスト,配布資料を読む。  
(実施回/ Week) (内容/ Contents) ユダヤ人社会の世俗化(2):宗教的実践の変化 
The secularization of Jewish society (2): Change in religious practice  
(授業時間外の学習/ Assignments) テキスト,配布資料を読む。  
(実施回/ Week) 10  (内容/ Contents) シオニズムとユダヤ教:国家と宗教との関係 
Zionism and Judaism: The relation between state and religion 
(授業時間外の学習/ Assignments) テキスト,配布資料を読む。  
(実施回/ Week) 11  (内容/ Contents) 「世俗的ユダヤ教」 
“Secular Judaism” 
(授業時間外の学習/ Assignments) テキスト,配布資料を読む。  
(実施回/ Week) 12  (内容/ Contents) 再建派 
The Reconstructionist Movement 
(授業時間外の学習/ Assignments) テキスト,配布資料を読む。  
(実施回/ Week) 13  (内容/ Contents) ユダヤ教・ユダヤ人社会における女性の活動:シオニズム以降(1) (ヨーロッパ,アメリカ) 
Women’s activity in Judaism and Jewish society: Post-Zionism (1) (Europe and America) 
(授業時間外の学習/ Assignments) テキスト,配布資料を読む。  
(実施回/ Week) 14  (内容/ Contents) ユダヤ教・ユダヤ人社会における女性の活動:シオニズム以降(2) (イスラエル) 
Women’s activity in Judaism and Jewish society: Post-Zionism (2) (Israel) 
(授業時間外の学習/ Assignments) テキスト,配布資料を読む。  
(実施回/ Week) 15  (内容/ Contents) 総括 
Summary 
(授業時間外の学習/ Assignments) 復習とレポート作成準備 
Review and report's instructions 

 受講生の関心や理解度に応じて,授業計画の内容を一部変更する可能性があります。 
Contents of the syllabus may be changed in light of students' interests.

<成績評価基準/Evaluation Criteria>

平常点(出席,クラス参加,グループ作業の成果等)  25%   
期末レポート試験・論文  50%   
クラスで発表など  25%   

質問や発言など,授業中の積極的なディスカッションへの参加を求めます。毎週,指定されたテキストを読んでくること。受講生は,関心のあるテーマを選び,発表することが求められます。 
Questions, comments introducing discussion is welcome to class activity. Reading material weekly is desired. Students will be requested to make a presentation in class.

 

<成績評価結果/Results of assessment>   成績評価の見方について/Notes for assessment

    

登録者数

成績評価(%)

評点
平均値

備考

A B C D F
10 30.0 30.0 0.0 0.0 40.0 0.0 2.1

<テキスト/Textbook>

市川 裕  『ユダヤ教の歴史』 (山川出版社、2009)

 

その他,参考文献は適宜紹介します。

<備考/Remarks>

このクラスは, 日本語と英語で行います,レポートは日本語で書いて提出して下さい。 
This class will be conducted in Japanese and English. Reports can be submitted in either language. 

 

お問合せは同志社大学 各学部・研究科事務室まで
 
Copyright(C) 2017 Doshisha University All Rights Reserved. 無断転載を禁止します。